Lanolinolje

Under annen verdenskrig sleit den amerikanske marinen med rust i ballasttankene på sine fartøyer.

De trengte en effektiv og ikke minst rask metode for å stoppe eller bremse rust i disse tankene og svaret mente grunnleggeren av Eureka Company, produsenten av Fluid Film, var å finne i et lanolinmiddel som han utvikla og testet ut med gode resultater. På de saltvannsvåte veggene i ballasttankene sprøytet han lanolinmiddelet sitt før skipene dro ut rett etter behandling.

Resultatene var så gode at han starta produksjon av middelet og det brukes nå i stor stil over hele verden: til rustforebygging og som rustløser, smøremiddel, polérmiddel, og elektrospray.

Siden faren til Matti startet med oljebehandling på Funderud i 1970, og fram til 2013, har understellsbehandlinga blitt gjort med mineralolje, først som sagkjedeolje og deretter fra ca 1990 med en spesialolje. Mineraloljene ga gode resultater, noe vi kunne observere på de mer enn 30 000 bilene vi behandlet på Funderud Antirust Fra 1988 til 2013. Samtidig hadde mineraloljene en del ulemper såsom drypping, svake sliteegenskaper og miljøsvakheter.

I 2013 kom vi under vær med at det fantes et interessant lanolinmiddel som het Fluid Film og dette starta vi  forsøk med:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilen ovenfor er en ikke tidligere understelsbehandlet 99 modell Honda CRV. For å få en realistisk test av den eksisterende, mineralbaserte olja vår i sammenligning med den ny lanolinolja, gjorde vi den 1/2-2013 følgende: Høyre bilhalvdel blei sprøyta med vår gode gamle mineralolje og den venstre halvdelen med lanolinolje. Bildet er tatt et snaut halvår seinere (den 28/6-13) og viser en tydelig forskjell mellom oljene: Det er overbevisende mye mer lanolinolje igjen på bilen enn det er mineralolje. Dette har nok sammenheng med den geleaktige konsistensen som lanolinolja har.